Fundaţia ajută realizarea învăţământului dual

Laczko Eva – Informaţia Zilei În ultima vreme, activitatea Fundaţiei Hans Lindner s-a extins mult, totuşi auzim foarte puţin despre munca lor.

În timp ce mai demult au derulat evenimente de mare amploare, acum sprijinul oferit sătmărenilor se desfăşoară pe o paletă mult mai largă, dar mai puţin spectaculoasă, punând în această perioadă un accent mult mai mare pe ajutorul după nevoi.

După cum a arătat Tiberiu Koczinger, directorul fundaţiei, alături de programele existente, dintre care unele s-au transformat în timp, altele au rămas neschimbate, s-a constatat nevoia unor noi tipuri de ajutoare, orientate pe marginea unor fenomene. Se continuă, printre altele, organizarea cursurilor de limbi străine şi de informatică pentru adulţi prin programul Fit for life, precum şi derularea programelor sociale GoStart pentru tinerii din medii defavorizate, sau Raza Speranţei pentru familiile copiilor suferinzi de boli maligne, dar în ultima vreme au crescut mult problemele cu care se confruntă tinerii.
Aceste probleme caută să le soluţioneze colectivul Fundaţiei Hans Lindner, găsind, înainte de toate, izvorul acestor neajunsuri. Tinerii sunt dezorientaţi, nu văd direcţia în care să se îndrepte, fac o şcoală pe care nu reuşesc să o ducă la bun sfârşit, de exemplu nu reuşesc să obţină o diplomă de bacalaureat, sau fac o facultate doar ca să fie făcută şi nu îşi vor practica niciodată meseria, pentru că, atunci când s-au înscris, habar nu aveau ce presupune specializarea respectivă, sau dacă este sau nu nevoie de ea în piaţa muncii.
Învăţământul din România a devenit absolut teoretic, programa este supraîncărcată, copiii nu mai au ore de atelier, deci nu îşi descoperă abilităţile. Aici şi-a propus să intervină fundaţia, oferind diriginţilor posibilitatea de a organiza ore de dirigenţie ieşite puţin din tipar, în cadrul cărora tinerii ar putea încerca diverse meserii. În incinta imobilelor Lindner au fost amenajate diverse ateliere, unde sunt invitate clasele pentru a vedea cum se lucrează cu lemnul, cu fierul, în grădină, olărit şi multe altele, fapt care le poate ajuta mult în orientarea profesională.
De asemenea, folosindu-se de buna colaborare cu diverşi agenţi economici, funda\ia s-a oferit să stabilească legături între şcoli şi aceştia, ajutând astfel înfăptuirea învăţământului dual în şcolile de specialitate, adică desfăşurarea pregătirii teoretice de la cursuri în paralel cu cea practică, pe care le vor putea face la firme. Acest mod de educaţie profesională cu circa două decenii în urmă a funcţionat bine, dar odată cu privatizarea industriei a dispărut, cu toate că avantajul e de ambele părţi.
Tânărul poate învăţa meserie aşa cum se cere în câmpul muncii, iar firmele îşi pot pregăti meseriaşi conform nevoilor proprii. Firmele germane, care sunt obişnuite de acasă cu un astfel de sistem de pregătire a tinerilor, sunt foarte deschise în acest sens, unele oferind elevilor inclusiv posibilitatea de a învăţa în paralel şi limba germană.